Sund livstil starter i det små

Danskernes sundhed er truet af stressede hverdage, hvor træning i fitness-centreret bliver overskygget af at hente børn, lave mad og vaske tøj. At etablere – og ikke mindst derefter opretholde en gavnlig, sund livstil virker for mange som et fjernt, utopisk projekt

Dette skyldes, at de fleste associerer den sunde levevis med radikale livsforandringer, der forekommer uoverskuelige og uopnåelige at få til at hænge sammen med en almindelig hverdag. Det behøver dog ikke at være sådan.

Ved at tilegne sig nogle vaner, der skaber sundere rammer, mens den komplimenterer hverdagen, er det muligt at skabe en tilværelse, der bedre tilgodeser helbredet og overskuddet.

Velovervejet kost er lettere sagt end gjort

Kroppens sundhed afspejler, hvor god du er til at tage dig af den. Dine valg og vaner påvirker som den største faktor dit helbred. Derfor er det centralt, hvad du tilbyder din krop at spise. Hele dit system påvirkes af, hvad du tager indenbords – derfor bør du ikke tage let på dette.

Ernæringsmønstre kan være svære at gøre op med; men for at leve et sundere liv er det nødvendigt. Når hverdagen bliver presset, og ulvetimen trænger sig på, finder mange, at simple opskrifter, take-away og mad fra supermarkedets frysedisk er en nødvendig redning.

Hvis livstilen skal være sundere, er det nødvendige endemål naturligvis, at ethvert måltid er planlagt således, at det er ernærende, robust og helst hjemmelavet af de gode råvarer – men det kan, som tidligere nævnt, gøre mange modløse blot ved tanken om arbejdet, det vil kræve at nå dertil.

Lyt til din krops behov – på sund vis

Derfor kan én ny, forbedret vane, der ikke kræver ligeså stor energimængde, være at tage fat på mellem- før hovedmåltiderne. Skift de dårlige snacks ud med bedre, sundere alternativer. Det er både et simpelt tiltag; men også en vaneændring, der muligvis gør, at energiniveauet holdes stabilt i længere tid – og det kan føre til, at madlavningen af de store måltider derved også kan blive mere velovervejede.

For at få de sunde snacks til at forekomme naturlige – og for at bringe dem tæt på hverdagen, så de bliver en selvfølgelighed i hverdagen, kan det være en fordel at motivere arbejdspladsen til at støtte den fordelagtige forandring. Frugtkasser kan erhverves til firmabehov, således at hele kontoret kan gavne af fornyet, konstruktiv energitilskud i løbet af dagen.

Vær fælles om vanerne

Når du vælger at omlægge din livsstil, er der en ting, der fælles for langt de fleste bevirker, at forbedringen bliver en realitet: at dele motivationen til omvending med andre. Om det så er den gennemgribende fra den ene dag til den anden forandring, eller det er at starte i det små med mindre livsstilsjusteringer som at tage cyklen, spise sundere mellemmåltider og være mere opmærksom på kroppens behov som søvn. Både markante og minimalistiske vaneændringer bliver muliggjort af, at du deler drømmen med andre.

At være fælles om ønsket om at leve sundere gør det realistisk for det fleste. Skab et fællesskab centreret om de sunde vaner – på arbejdspladsen med en frugtkurv, med din partner med et fælles mål om at bevæge jer mere eller med dine venner med deling af lette, gode opskrifter.

Det kan synes overflødigt og fjollet, at det kan være så centralt at sige sit mål højt: alligevel er det dét, der vil sikre, at nogen holder dig fast i din beslutning – og du bliver påmindet om at stå ved og gøre små vaner til store.

 


Comments are closed.

Back to Top ↑