Kunstigt lys og sundhed hænger sammen

Lysets betydning for vores sundhed undervurderes gang på gang, men det er helt essentielt, at vi tænker det ind i vores sundhedsbillede på lige linje med kost, motion og søvn

Lys – naturligt såvel som kunstigt – har langt større betydning for vores sundhed, end de fleste går rundt og tror. Faktisk burde lyset tænkes ind som en naturlig del af vores sundhedsbillede, for det er mindst lige så vigtigt for vores fysiske og mentale tilstand som kost, motion og søvn.

Men hvorfor bliver det så ofte negligeret?

Først og fremmest fordi det er en forholdsvis ny opdagelse, at lys rent faktisk påvirker vores humør, produktivitet og helbred. Det er kun 16 år siden, de første forskere kunne påvise og dokumentere, hvordan vores øjne, der registrerer lys, styrer vores døgnrytme, vores organer og til dels vores hormoner.

En interessant opdagelse der sidenhen har skabt stort fokus på belysning, og som i dag bevirker, at flere og flere tænker kunstigt lys og flotte lamper ind som en vigtig del af indretningen.

Udetid er blevet til indetid

Hvor mennesket tidligere var meget ude i naturen, er vi i dag en civilisation af mennesker, der bruger op mod 90% af vores tid indendørs. Her diskuterer vi sundhedsmæssige faktorer som kost, vaner på de sociale medier, motion og søvn, men vi glemmer at tage højde for lyset.

Den korrekte belysning er afgørende for vores helbred, og derfor bør du tænke på lys som en sundhedsfaktor. Særligt når du indretter dit hjem.

Det rette lys i boligen

Når vi indretter, handler det først og fremmest om farver, former, placering og praktik, og det er de færreste, der tænker belysning ind som andet end en praktisk funktion. Begynder du i stedet at se på lyset og dine lamper som en kilde til velvære, vil du opdage, at du kan påvirke dit humør og dit helbred i positiv retning.

Når du vælger dine lamper, handler det om at forene praktik og æstetisk, så du får flotte lamper, der giver dig den rette mængde lys på det rigtige tidspunkt:

– I køkkenet skal du have et lys, der giver dig overblik over de mange arbejdsstationer, fx spots i loftet. Men det er også vigtigt med et par gode, direkte lyskilder på din primære arbejdsplads, fx over komfuret.

– I stuen er det en fordel med belysning, der kan justeres efter behov, så du kan skrue op og ned og skabe den stemning, der passer til dagen. Det er hyggebelysning, der er i højsædet.

– Over spisebordet skal du sørge for lamper, der lyser hele bordet op, og samtidig skal du være opmærksom på, at lyset ikke må skinne hverken dig eller dine gæster i øjnene, når I kigger på hinanden.

– På kontoret er det en god idé med et lys, der kan justeres, så du kan lyse på skærmen, når det er nødvendigt og på skrivebordet, når det er her, du arbejder. Der findes mange gode bordlamper til formålet, ligesom en arkitektlampe med drejearm og -hoved kan være en god løsning.

Eksperimenter gerne med lysets intensitet og farvetone, så du finder frem til den løsning, der passer bedst til dig og dit helbred.


Comments are closed.

Back to Top ↑