Den bedste diæt mod irritabel tyktarm

En stor del af den danske befolkning lider under den diagnose, der hedder irritabel tyktarm. Faktisk er det hver femte dansker, der lider af det, og mange er ikke engang klar over, at de lider af det

De fleste, der til gengæld er klar over, at de har denne lidelse, har været til læge adskillige gange, men mange af dem vil også have fået af vide, at der ikke er noget synderligt at gøre ved denne lidelse, og at man derfor bare må leve med generne eller prøve sig frem til, om der er noget, der hjælper.

Med tiden er der dog blevet udviklet flere diæter, der skulle siges at have en påvirkning på irritabel tyktarm, men ligesom med alle andre diæter, er der nogle, der fungerer bedre end andre. I dette indlæg vil vi give dig en guide til den bedste diæt mod irritabel tyktarm.

Hvad er irritabel tyktarm?

Før vi begynder at give dig guldkorn til den bedste diæt mod irritabel tyktarm, vil vi orientere dig om, hvad irritabel tyktarm er, eftersom der sandsynligvis sidder en række læsere, der ikke er klar over, at de med en hvis sandsynlighed lider under denne diagnose.

Irritabel tyktarm er ikke en diagnose, der er nem at få, og det er netop af den grund, at mange ikke er klar over, at de har lidelsen. Grunden til dette er, at lægen ikke kan konstatere, at det er irritabel tyktarm, før alle andre muligheder er udelukket.

Nogle af symptomerne herpå kan være ondt i maven, oppustethed, luft i maven og varieret afføring. Hvis du døjer med disse gener i længere tid, er der en god chance for, at du har irritabel tyktarm og hermed skal forsøge dig med den diæt, der hedder Low FODMAP.

Vælg Low FODMAP-diæten

Low FODMAP er den eneste behandling, der er dokumenteret som virkningsfuld mod irritabel tyktarm, og det er netop derfor, at den vinder over alverdens andre diæter, der hævder at gøre en forskel for folk med lidelsen.

Det er eksperter såvel som almindelige danskere, der holder på, at diæten fungerer. Du kan læse om, hvad diæten gør for din krop hos Netdoktor.dk

Diæten går ud på, at man skærer ned på eller undlader en række fødevarer, der har et højt indhold af FODMAPs, hvilket er de fire fermenterebare kulhydrater, der er svære for kroppen at fordøje.

Disse FODMAPs findes i rigtig mange af de dagligvarer, som vi spiser i hverdagen. Derfor kan det i starten også være svært at skære ned. Diæten skal stå på i 6-8 uger. Det vil sige, at du skal nedtrappe indtaget af en række forskellige fødevarer i den periode for at opleve resultater.

Du skal være opmærksom på, at Low FODMAP-diæten ikke er oplagt til folk, der ønsker at tabe sig. Den udelukker blot nogle madvarer, og der er hermed fokus på at lindre, ikke på at mindske en vægt.

Hvis du gerne vil prøve diæten, kan du trykke dig ind på denne side og prøve low FODMAP diæten.

 


Comments are closed.

Back to Top ↑