3 gode råd til KOL

Omkring 300.000 danskere lever med lungesygdommen KOL, som står for Kronisk Obstruktiv Lungesygdom. Dog ved blot halvdelen, at de har sygdommen

Typiske tegn på KOL er blandt andet åndenød, hoste og pibende eller hvæsende vejrtrækning. Har du for nylig fået konstateret den kroniske sygdom, findes der dog måder, hvorpå du kan bremse sygdommens udvikling.

Ved at følge en række råd kan du desuden få en mere overskuelig hverdag, så sygdommen ikke kommer til at påvirke dit humør og dine kræfter i for høj grad.

I det følgende får du tre gode og simple råd, som du med fordel kan tage hul på.

Stop med at ryge

Hvis du har fået KOL, har du formentlig fået at vide af lægen, at din lungefunktion vil falde hurtigere end normalt. Et stort skridt på vejen for at bremse sygdommens udvikling og mindske dens symptomer er dog at stoppe med at ryge.

Dette er en udfordring for mange – ikke blot for dem, som lever med KOL. I denne forbindelse findes der heldigvis masser af gode råd, som kan indhentes mange steder. Tag for eksempel et kig på Sundhedsstyrelsens guide til rygestop, hvor du vil finde gode råd, som kan ændre dine vaner og tanker omkring rygning.

Tag medicin, og hav det rette udstyr liggende

Oplever du ofte åndenød grundet KOL, er det ufattelig vigtigt, at du tager den rette medicin.

Inhalationsmedicin er den hyppigste behandling ved KOL. Denne medicin er med til at lindre dine symptomer og forebygger desuden forværring. Holder du af at træne, kan inhalationsmedicinen desuden øge din træningstolerance, så du dermed har mulighed for at træne i længere tid, inden det er tid til at stoppe.

Det er samtidig en god idé at have et såkaldt pulsoximeter liggende i boligen. Dette apparat bruges til at måle din iltmætning i blodet og din puls, hvilket blandt andet er nyttigt i tilfælde af KOL. Ved hjælp af pulsoximeteret kan du finde ud af, om det er nødvendigt at blive indlagt, og du kan hurtigt se, om dit oxygenniveau forandres.

Pulsoximeteret kan ligeledes bruges på en finger, øre, tå eller på næsen.

Dyrk motion

Endelig er det en rigtig god idé at træne, hvis du lider af KOL.

Når du træner, forbedrer du nemlig din kondition samt musklernes styrke og udholdenhed. På denne måde kan du forbedre din vejrtrækning, idet lungerne bliver mindre belastede ved fysisk anstrengelse.

Derfor er det vigtigt, at du ikke holder med at træne, hvis du har fået KOL. Selvom det virker hårdt til at begynde med, vil en god omgang træning medvirke til, at du bliver mindre forpustet. Du skal dog sørge for at have en god portion tålmodighed i starten.

Det tager omkring fire-fem uger for mennesker med lungesygdomme at træne sig til mærkbare forbedringer. Efter disse uger vil du dog opleve, at det går stærkt fremad, så bevar overblikket – og gå eksempelvis nogle gode ture, så pulsen kan komme op, og forbedringerne kan mærkes.

 


Comments are closed.

Back to Top ↑