Test din hjemmesidehastighed korrekt

Google har udmeldt, at hastigheden på en hjemmeside i dag er et signal, der er med til at påvirke, hvor højt hjemmesiden vises i deres søgeresultater

Dog er det ikke sådan, at en hurtig hjemmeside, der optimeres et par procent opnår nogen fordel, men en meget langsom hjemmeside, der optimeres til at være knald hurtig, ja den vil få gavn af optimeringen i søgeresultaterne.

Derfor skal din hjemmeside være hurtig

Ud over Googles vægtning af hastigheden, er der også den mere vigtige brugeroplevelse, der bliver så meget bedre, hvis din hjemmeside optimeres fra sløv måge til hurtig gepard.

Amazon har lavet tests, der viser en meget stor sammenhæng med hastighed og konvertering. 1 ekstra sekund i load hastighed på hjemmesiden giver dig et mærkbart tab i salget – og ikke nok med det, så er Googles algoritmer også udarbejdet, så en højere bouncerate og laveret ”tid på siden” kan have indflydelse på hjemmesidens placeringer i søgeresultaterne.

LÆS OGSÅ: Tablet test

Sådan tester du hastigheden

Før du går i gang med at læse om, hvorledes du kan optimerer hastigheden på din shop eller hjemmeside, er det vigtigt, at du først bliver en rutineret hastighedstester, der er nemlig mange faldgruber og har du ikke 100% styr på testningen, vil du heller ikke efterfølgende kunne optimerer korrekt.

Som udgangspunkt er det vigtigste, at du tester hastigheden, som var du en gennemsnitsbruger på din side. Du skal derfor teste fra en lokation, som dine brugere oftest befinder sig på og med den internet hastighed de typisk har.

Er alle dine kunder fra Danmark, er det vigtigt at du tester med en forholdsvist hurtig internetforbindelse og fra en dansk server- eller en meget tæt på.

Er dine primære salg via mobile enheder,s å husk at test fra 3G og 4G også.

Redskaber til test

Der er et hav af services online, der kan hjælpe dig med at få testet helt gratis. Mange af dem anvender en kombination af realtime test og beregninger for at estimerer en hastighed. De bedste tools anvender primært realtime tests og få estimater.

Her er webpagetest.org det bedste til at give et retvisende testresultat og Chrome browserens indbyggede værktøj er også rigtigt godt. Glem alt om de forskellige online tools points, de har ikke nødvendigvis noget med rå hastighed at gøre og det er ikke dem du skal gå efter.

På webpagetest.org skal du huske at vælge en nærtliggende server f.eks. den i Sverige og sætte hastigheden til FIOS 20 /2 mbit.
Det giver dig en test, der viser hastigheden fra en dansk bruger med almindeligt ADSL bredbånd – altså desktop bruger.

Forstå dine test data

Når du har kørt en test, vil du få en oversigt, der viser dig hvad det er en browser får af data og hvornår. Et såkaldt ”vandfald”

Her kan du se hvert eneste element browseren skal hente og hvor det bliver hentet fra samt hvor længe det er om at blive hentet frem. Det er enormt vigtigt i det videre arbejde med optimeringen.

Du vil også kunne se, hvor mange kald der eventuelt er nødvendigt til din database, hvis du kører med et system, der anvender en database naturligvis.

Vandfaldet

Øverst vil du altid se TTFB aka Time to first bite. Det er her browseren laver DNS opslag og får fat i den server dit site er hostet på. En normal hastighed i Danmark testet fra en svensk server er på omkring 100 – 300 ms, alt herover er for langsomt.

Hoster du dit site i USA på en halvsløv server, kan du opleve en TTFB på rigtig meget og det er vel at mærke før alt andet overhovedet begynder at loade. En meget hurtig server kan loade på helt ned til 40 ms – men det er sjældent at opleve.

Ligger dit site på omkring de 150 – 180 ms, når der er cache aktiveret, så er det svært at gøre mere ved din TTFB uden at det kommer til at koste dig en dedikeret server.

Cache og Gzip kan være med til at give bedre TTFB.

CSS og javascripts

Efter TTFB vil du typisk se CSS og javascripts loade. Her er det meget forskelligt, hvor hurtigt de loader og hvor meget de fylder.

Sørger du for komprimering af filernes størrelse, kan du vinde rigtig meget på den konto. Du kan også vælge at slå filerne sammen (alle CSS til én CSS fil osv) men det giver kun fordele, hvis din server ikke understøtter HTTP2.

Billederne

Efter CSS og scripts, vil du ofte se dine billeder loade.

Her er det vigtigste, at du sørger for alle billederne er skaleret til netop den størrelse de skal benyttes i og at de er komprimeret effektivt. Ligger du bare et 2 mb højt opløst billede op på forsiden, vil det sløve hele din hjemmeside enormt meget.

Ved at sørge for billedet har den rigtige størrelse f.eks. 1900 x 600 til topbanner og komprimeret til 80 pct jpeg, ja så kan du få et billede helt ned på 150 kb frem for de 2 mb. Bare det ene billede kan spare dig for over 1 sekund i load, har du flere billeder på forsiden, ja så kan der være rigtig meget at hente på den konto.

Sørger du for Lazyload af billederne, kan du få en bedre brugeroplevelse – Der virker hurtigere, trods siden faktisk ikke er det. Lazyload sørger for dine billeder hentes aktivt frem, når brugeren scroller ned over siden.

LÆS OGSÅ: Ekstern harddisk test

Alt det andet

Meget ofte har vi Facebook og Google analytics lagt på hjemmesiden og det giver eksterne kald, dine fonts kan også være loaded via Google og du kan f.eks. Have aktiv chat, der også loader eksternt.

For hvert element vil der være muligheder for optimering. Typisk kan du opnå lidt ved at loade den type elementer sidst (deferred eller lazy)

Kort om selve hastighedsoptimering

Selve hastighedsoptimeringen er en hel anden lang smøre, men som udgangspunkt handler det primært om, at sørge for en effektiv cache, komprimering af filer og billeder -og holde dit setup uden alt for meget ekstra  halløj, der alligevel ikke bidrager.

Overvej f.eks. om det nu også giver mening for brugeren, at du har en topslider, der flyder hele skærmen med 10 slides i. Sidder brugeren faktisk og glor på alle de slides? Sælger du mere fordi de er der?

Er der overhovedet nogen der bruger din aktive chat og kunne din Facebook like boks skiftes ud med et lille FB icon? Måske kun noget af det skal vises på mobil frem for det hele?

 


Comments are closed.

Back to Top ↑