Har du planer om at bruge VISA-kortet lidt ekstra flittigt på årets største udsalgsdag – Black Friday?

Så er du ikke den eneste. De forskellige betalingsmoduler er i den grad rødglødende omkring Black Friday. Ifølge en undersøgelse foretaget af DanDomain tilbage i oktober 2020, havde 9 ud af 10 danskere planer om at shoppe online i forbindelse med Black Friday. Og der er handling bag ordene.

I de seneste år er der gentagne gange blevet slået svimlende salgsrekorder, som vidner om, at danskerne elsker Black Friday-konceptet og udsigten til at kunne købe de ønskede produkter til ekstra lave priser. Hos DanDomains 6000 webshops blev der i november 2020 omsat for en milliard kroner blandt de danske forbrugere – og en stor del af omsætningen kom fra Black Friday-konceptet.

Den totale stigning for Black Week (ugen op til Black Friday) 2020 lå på 57% i sammenligning med 2019. Ikke så underligt, at flere webshopejere var ret begejstrede for resultatet.

I denne artikel har vi valgt at se nærmere på, hvordan danskerne shopper på Black Friday:

  • Hvilke varer er populære hos danskerne på Black Friday?
  • Er der en geografisk forskel på, hvad danskerne shopper på Black Friday?
  • Har Black Week rent salgsmæssigt haft indflydelse på, hvor meget der shoppes på Black Friday?
  • Hvilke tendenser forventer detailbranchen af Black Friday 2021?

Hvilke varer er populære hos danskerne på Black Friday?

Som det fremgår af butiksoversigten på Blackfridaydanmark.dk, støtter mange forskelligartede butikker op om Black Friday-udsalget. Du kan f.eks. finde gode tilbud på legetøj, tøj & sko, træningsudstyr, elektronik og oplevelser, så du har rig mulighed for at få shoppet både til dig selv og hele familien. Spørgsmålet er så blot: Hitter nogle varegrupper mere end andre på Black Friday?

Det har Nets undersøgt tilbage i 2020. Undersøgelsen viser en række tydelige tendenser for de danske forbrugsvaner på Black Friday. Det er måske ikke så overraskende, at de mest populære varegrupper på Black Friday omfatter:

  • Tøj
  • Sko
  • Elektronik

Det er nogle af de ting, der ofte står på ønskesedlerne rundt om i det danske land, og målet om at få købt julegaver i forbindelse med de mange Black Friday-tilbud spiller givetvis også ind på den store popularitet.

Butikkerne er naturligvis bevidste om, hvad der hitter hos forbrugerne. Du kan derfor også gøre særligt gode fund på både tøj, sko og elektronik på Black Friday. Det er så også omvendt her, at der er størst kamp om tilbuddene. På Blackfridaydanmark.dk kan du lynhurtigt få et overblik over, om din foretrukne webshop inden for top-kategorierne er med i udsalgsfesten. Skal du ud at investere et større beløb, eksempelvis til en cykel eller ladcykel på Black Friday? Så kan du med fordel tage et grundigt kig på de el ladcykler, der er bedst i test hos Testmagasinet.dk.

Hvem lægger så flest penge på Black Friday-tilbuddene? Ifølge undersøgelsen fra Nets er det aldersgruppen de 40-49-årige, der bruger det største budget på tøj, sko og elektronikvarer. Der er dog flere 18-29-årige, der overordnet set handler på Black Friday.

Nogle af de vigtigste tal fra undersøgelsen kommer her:

  • 55% af de adspurgte ville købe tøj og sko på Black Friday
  • 44% af de adspurgte ville købe elektronikvarer på Black Friday
  • 64% af de adspurgte ville købe julegaver til familie og venner

Undrer du dig over, hvor andre populære varer såsom boligtilbehør, skønhedsprodukter og legetøj placerer sig på popularitetslisten? De er alle en tæt forfølger til tøj, sko og elektronik, og i Nets’ undersøgelse var en tredjedel af de adspurgte klar til at lægge penge på denne type varer. Også haveartikler er godt med i opløbet.

Du kan se flere data fra undersøgelsen på Blackfridaydanmark.dk.

Er der en geografisk forskel på, hvad danskerne shopper på Black Friday?

Svaret er ja, ifølge Nets’ undersøgelse. Københavnerne følger de klassiske indkøbsmønstre og shopper løs af tøj, sko og elektronik, mens eksempelvis nordjyderne og fynboerne går i en lidt anden retning. Mens fynboerne er særligt glade for skønhedsprodukter, elsker nordjyderne primært at kigge efter tilbud på bolig- og haveartikler samt oplevelser.

Det er også ret interessant at se, at andre klassiske indkøbsmønstre tilsyneladende holder ved:

  • 62% af de adspurgte kvinder svarede i rundspørgen, at de ville købe tøj og sko på Black Friday
  • 61% af de adspurgte mænd svarede i rundspørgen, at de ville købe elektronikvarer på Black Friday

Undersøgelsens data stammer fra en rundspørge tilbage i 2020, så det er naturligvis umuligt at spå om, hvad der kommer til at gøre sig gældende for Black Friday 2021. Spørgsmålet er vel egentlig, om Corona-situationen kommer til at ændre noget ved danskernes købevaner. Kommer der f.eks. en større efterspørgsel på gode hoteltilbud og oplevelsestilbud – eller er danskerne stadig en smule forsigtige? Det vil tiden vise. Selv detailbranchen venter spændt på at se, hvilken effekt Corona-situationen har på danskernes købelyst. Holder den sig på samme niveau som de tidligere år, hvor rekorderne har stået i kø?

Har Black Week rent salgsmæssigt haft indflydelse på, hvor meget der shoppes på Black Friday?

Black Friday begyndte så småt at blive indført i den danske detailhandel tilbage i 2013. I de første år var Black Friday primært centreret om den ene dag – sidste fredag i november, præcis som i ophavslandet USA, hvor amerikanerne har kendt til begrebet siden 1960’erne-1970’erne.

Blackfridaydanmark.dk kan du finde mere historisk baggrundsviden om, hvorfor den store udsalgsdag altid ligger på dette tidspunkt i november. Du får også svar på spørgsmål som:

  • Hvad er Black Friday?
  • Hvordan opstod Black Friday?
  • Hvad kan jeg købe på Black Friday?

Black Friday er imidlertid ikke længere kun begrænset til én dag. Den store succes har bevirket, at butikkerne har set en smart fidus i at udvide udsalgsperioden, hvor der i forvejen bliver lagt en del penge fra forbrugernes side, særligt med tanke på, at det bliver set som startskuddet på julesalget.

Cyber Monday og Black Week er allerede blevet et fast begreb hos mange danske butikker; Cyber Monday refererer til mandagen efter Black Friday, mens Black Week betegner ugen op til Black Friday. Du skal derfor ikke kun holde øje med de tilbud, der tikker ind omkring midnat fredag d. 26. november 2021. Du kan gøre mindst lige så gode fund i Black Week og på Cyber Monday.

Det har været interessant at følge salgsudviklingen – har de ekstra udsalgsdage i forbindelse med Black Friday kunnet tage pusten fra danskernes store interesse i Black Friday-tilbuddene? Tilsyneladende ikke.

Mens 2019 satte svimlende salgsrekorder på selve Black Friday, stagnerede det en smule i 2020. Det er dog ikke et udtryk for, at danskerne ikke havde lyst til at svinge de forskellige betalingskort – salget steg samlet set over hele Black Week 2020, og fredagen var stadig den største salgsdag. Den danske detailbranche havde ellers imødeset perioden med en vis spænding grundet den igangværende COVID-19-pandemi.

Hvilke tendenser forventer detailbranchen af Black Friday 2021?

Allerede i 2020 foretog DI Handel og PostNord undersøgelser, der viste, at 54% af de adspurgte ønskede at shoppe online til Black Friday.

Det er ingen hemmelighed, at det online salg har bugnet under COVID-19-situationen – og der er ikke umiddelbart noget, der tyder på, at tendensen er aftagende. Det bør derfor også kunne forventes, at en stor procentdel af de samlede indkøb i Black Week 2021 bliver foretaget online.

Én ting er sikkerhedsaspektet, noget andet er komforten. Det er ganske enkelt nemmere at kunne sammenligne priser og Black Friday-tilbud online hjemme fra sofaen – men det ene behøver ikke at udelukke det andet. Selvom du har planlagt at købe det meste online, kan du også sagtens vælge at gøre Black Friday til en hyggelig familieudflugt – på jagt efter alle de gode tilbud i de lokale butikker. Måske går du efter attraktive Black Friday-tilbud på smykker?

Planlægger du at gå efter nogle af de mest populære varer – tøj, sko og elektronikvarer – kan du med fordel forberede dig i god tid inden Black Friday. Nogle tilbud kan på papiret virke ret lukrative, men du skal være OBS på, at før-priserne bevidst kan være sat på et ekstra højt niveau for at gøre tilbuddet mere konkurrencedygtigt. Så se dig godt for.

Nogle af de gode råd er:

  • Skriv en liste over de varer, du gerne vil købe på Black Friday, så du specifikt ved, hvad du går efter.
  • Følg prisudviklingen løbende via sider som Pricerunner.dk – det giver dig mulighed for bedre at kunne vurdere tilbuddene, når de popper op i indbakken.
  • Undersøg gerne, hvordan det ønskede produkt klarer sig i bedst i test-oversigterne.
  • Har du brug for den pågældende vare her og nu? Eller vil du vente til, at den falder endnu mere i pris?
  • Undersøg de webshops, du handler hos. Virker de troværdige, og bærer de E-mærket?

FAQ

Hvad shopper danskerne mest på Black Friday?
Nogle af de mest populære produktkategorier tæller tøj, sko og elektronik. Du kan derfor også med fordel kigge ekstra godt efter Black Friday-tilbud på elektronikvarer samt tøj og sko.
Er der Black Friday-tilbud for alle?
Bestemt! Du kan stort set finde Black Friday-tilbud inden for alle produktkategorier. Børnefamilierne kan f.eks. købe billigt legetøj og babyudstyr, mens studerende måske falder over et godt tilbud på en computer til studiestart. Der er dog også gode tilbud på boligtilbehør, haveudstyr, smykker og cykler med mere.
Hvilke tendenser forventer detailbranchen af Black Friday 2021?
En tendens ser ud til, at flere vælger at handle online grundet COVID-19-situationen. Det forventes derfor, at der i særlig grad bliver rift om de online Black Friday-tilbud.

Beskrivelse af kilder

 

Mynewsdesk.com

Den svenske medieplatform Mynewsdesk – lanceret i 2003 – gør det muligt for forskellige medier at publicere deres artikler, så de når ud til et bredt publikum. En af brugerne tæller tech-giganten Team Blue. Vi har refereret til to Black Friday-artikler publiceret af Team Blue i 2020, og som henholdsvis omhandler DanDomains undersøgelse af tendenserne for Black Friday 2020 og omsætningen for Black Friday 2020.

Artiklen vedr. DanDomains undersøgelse af Black Friday-tendenserne 2020 er offentliggjort den: 28. oktober 2020
Læs artiklen her

Artiklen vedr. omsætningen for Black Friday 2020 er offentliggjort den: 8. december 2020
Læs artiklen her

Ritzau

Ritzau er et dansk nyhedsbureau, hvis rødder går tilbage til 1866. Det er et af de mest respekterede bureauer og figurerer i dag som Danmarks største. Ritzau leverer nyheder til alle de store danske medier, herunder TV2 og DR. Vi har anvendt to artikler publiceret via Ritzaus pressetjeneste, Via Ritzau. De omhandler henholdsvis en oplistning af de varer, der hitter i forbindelse med Black Friday, samt Black Week-omsætningen for 2020.

Artiklen vedr. de mest populære varer i Black Friday-udsalget er offentliggjort den: 26. november 2020
Læs artiklen her

Artiklen vedr. omsætningen for Week 2020 er offentliggjort den: 1. december 2020
Læs artiklen her

Forfatter