Sidst opdateret:

Der er mange forskellige begreber, der skal være styr på, når man skal købe en ny elcykel, men nedenfor kan du finde en hurtig forklaring af de to mest vitale begreber, når det kommer til elcykler.

I denne elcykel test har vi kigget nærmere på herre og dame elcykler, samt foldbare og ladcykler.

El-motor:

Det er elmotoren, der driver selve cyklen. Dens gennemsnitlige driftseffekt bliver målt i watt, men du skal dog være opmærksom på, at de fleste cykler vil kunne yde mere i spidsbelastninger, hvorfor tallet ikke altid er hundrede procent retvisende.

Der gives derfor ofte et drejningsmomentet, som en form for supplerende angivelse af motorens reelle trækkraft. Der er stor forskel på elmotoreren på de forskellige elcykler, der købes på det danske marked, hvorfor det handler om at være opmærksom og kigge de forskellige modeller igennem.

Batteriet:

Du bør vælge en elcykel, der er udstyret med et batteri, der er af lithium-ion (Li-ion) eller lithium-polymer (LiPo)-typen.

Hvis du vælger en elcykel, der er udstyret med et ældre nikkel-cadmium-batteri, vil det miste kapacitet i løbet af noget tid, mens hvis du vælger en med et af lithium batterierne, så er der mulighed for at “sjatlade”, uden at det mister kapacitet over tid.

Ydermere, så lader de også meget hurtigere, der typisk tager det ikke meget mere end en time, at lade batteriet op til cirka 50% af dets samlede kapacitet.

En fuld opladning vil dog typisk tage mellem 4 og 5 timer.

Du skal desuden også være opmærksom på, at des større kapacitet elcyklens batteri har i amperetimer (Ah), des længere vil den kunne køre på en opladning, men det kræver dog at de anvendte motorer er ens.

Langt de fleste elcykler vil have en kapacitet, der lyder på 9 eller 10 amperetimer, og hvis man bruger en elcykel på ganske normal vis, så vil det kunne give en samlet distance på cirka 25 – 30 kilometer med fuld motoreffekt en stor del af vejen.

Hvis du derimod bruger en mere sparsommelig kørestil, så kan du køre næsten dobbelt så langt på en opladning.

Var det en el mountainbike du kiggede efter? Læs vores el mountainbike test her


Indholdsfortegnelse:

  • Gazelle Orange C8 HMS
  • Batavus Bryte E-GO 400
  • Raleigh Essex Elcykel
  • E-Fly VIA N7
  • Specialized Turbo Vado 3.0
  • E-Fly Nova MAX
  • Gazelle Arroyo C7 + HMB
  • Cannondale Mavaro Neo City 2 Herre 2019
  • Winther Black Superbe 1 Elcykel Dame 7 gear Matsort – 2019

Herrecykler:

Gazelle Orange C8 HMS – Bedst i test hos Forbrugerrådet TÆNK

Gazelle Orange C8 HMS – Bedst i test hos Forbrugerrådet TÆNKDenne Gazelle Orange C8 HMS elcykel er blevet kåret til at være bedst i test af Tænk. I denne test fremhæver panelet en lang række af gode egenskaber ved cyklen, såsom den støjsvage motor, men specielt også cyklens avancerede gear trækker mange point i land: ”Det er muligt at køre med manuelt gear eller automatisk gear, og det faldt i testpanelets smag”. 

Information om Gazelle Orange C8 HMS 

Denne elcykel er udstyret med et nydesignet stel, som er kombineret med en stærk motor, hvilket gør, at den er oplagt at bruge både til træning såvel som til komfortabel cykling. 

Derudover er cyklen udstyret med et elektronisk gearsystem, som indeholder 8 forskellige gear. Gearene har den lækre detalje, at cyklen altid automatisk starter i det laveste gear efter, at man har holdt stille.

Det er en god ide at være opmærksom på, at cyklen kun indeholder håndbremser og altså ikke har nogen fodbremse.

Gazelle Orange slår konkurrenterne 

Når man sammenligner denne Gazelle Orange C8 HMS med de andre elcykler på markedet, så er der ingen tvivl om, at denne cykel er af en super god kvalitet.

Kigger man dog på prisen, så vil man opdage, at denne elcykel dog ligger i den dyrere ende af prisskalaen. Dog er det en super god og avanceret cykel, så hvis man formår at udnytte og sætte pris på dette, så kan den sagtens være alle pengene værd.

Fordele ved Gazelle Orange C8 HMS

  • 8 avancerede, elektroniske gear
  • Støjsvag motor
  • Udstyret med display og betjening 
  • Kan bruges både med og uden motoren

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL


Batavus Bryte E-GO 400 – Smart og enormt praktisk

Batavus Bryte E-GO 400 – Smart og enormt praktiskDenne Batavus Bryte E-GO 400 har fået en enormt god score i Tænks test af elcykler. I denne test er cyklen specielt blevet rost for sine gode gear: ”Cyklen har 8 gear, og det satte flere i testpanelet pris på. Især de personer, der pendler til og fra arbejde, var glade for det”.

Information om Batavus Bryte E-GO 400

Denne Batavus Bryte E-GO 400 er endnu en sporty model, som egner sig rigtig godt til pendlerlivet. Ikke nok med at cyklen er bygget til at kunne opnå en god fart, så er den også udstyret med hele 8 gear, hvilket er super praktisk.

Denne elcykels motor er placeret omkring kranken, hvilket har den effekt, at den trækker på pedalerne i stedet for på hjulene. Dette skaber for mange brugere en større komfort, da det føles mere naturligt i brug. 

Et godt valg når der skal fart på 

Cyklens motor er ikke den mest støjsvage, hvormed man kan høre den, når man cykler på veje uden særlig meget trafik. Dette kan være en minus for nogle købere, hvormed det er godt lige at være opmærksom på.

Prismæssigt ligger Batavus Bryte E-GO 400 i den høje ende, men hvis man gerne vil være sikker på at, at man investere sine penge i en god cykel af høj kvalitet, så er denne elcykel helt sikkert et rigtig godt bud.

Fordele ved Batavus Bryte E-GO 400

  • Yamaha teknologi i motor og batteri
  • Muligt at tilkøbe forskellige størrelser af batterier
  • Intelligent display med tre køreprogrammer
  • Hydrauliske Magura fælgbremser

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL


Raleigh Essex Elcykel – Stilrent design

Raleigh Essex Elcykel – Stilrent designDenne Raleigh Essex Elcykel er anbefalet af Pedalatleten.dk, hvor elcyklen specielt bliver rost for dens flotte design: ”Det er elcyklen, som i sit design ikke ligner en elcykel. Dens batteri er skjult i kædeskærmen og motoren gemt væk i forhjulet”. 

Information om Raleigh Essex Elcykel 

Denne elcykel er udstyret med en kraftig forhjulsmotor, som er lavet af danske Promovec. Motoren er på 250W, hvormed den giver dig en maks. hastighed på 25 km/t. 

Derudover så kommer den med 7 Shimano gear, såvel som at den har en fastmonteret LED-forlygte og en diodebaglygte, sådan at du slipper for at købe lys til cyklen.

Rent designmæssigt er denne elcykel enormt stilfuld at se på, og man skal netop helt tæt på cyklen førend, at man opdager, at det faktisk er en elcykel. En lækker detalje er, at sadlen og håndtagene er lavet af brunt læder.

Kvalitet og design som overgår de fleste

Raleigh Essex Elcyklen ligger skarpt i svinget, når man tager et kig på markedet. Generelt ligger cyklen i den høje ende, når det kommer til kvalitet, såvel som at cyklen har et rigtig flot design.

Denne elcykel ligger – ligesom Gazelle Orange – i den relative dyre ende af prisskalaen, selvom Raleigh Essex Elcyklen dog er lidt billigere end Gazelle. Til gengæld får du en super god og enormt flot elcykel for pengene.

Fordele ved Raleigh Essex Elcykel

  • Batterilevetid med rækkevidde på 30-50 km 
  • Display med indbygget Bluetooth funktion
  • Fodbremse og hydraulisk skivebremse på forhjulet

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL


E-Fly VIA N7 – Perfekt til pendleren

E-Fly VIA N7 – Perfekt til pendlerenDenne E-Fly VIA N7 er blandt de bedst sælgende elcykler i kategorien damecykler på Cykelexperten.dk. Cyklen har et flot nordisk design med fokus på at gøre cyklen så strømlinet som muligt, hvilket gør den perfekt til pendleren. 

Information om E-Fly VIA N7

Denne model er den sporty udgave af den klassiske VIA model, hvormed den altså er skabt med fokus på at gøre cyklen så strømlinet og hurtig så muligt dog uden, at den mister sin høje komfort. Dermed er det altså den perfekte cykel til pendleren, som gerne vil hurtigt, men sikkert frem igennem bytrafikken.

Elcyklen indeholder 7 Shimano Nexus gear, såvel som at den er udstyret med punkteringsbeskyttede dæk. Dertil kommer cyklen med fastmonterede lygter, et solidt bagagebærer med det smarte og praktiske AVS beslag og en godkendt lås.

Batteri med kraft til masser af kilometer

Et af de punkter, hvorpå E-Fly VIA N7 virkelig skiller sig ud fra sine konkurrenter på markedet, er på dens fantastiske gode motor. Motoren kan nemlig køre helt op til 110 kilometer på en opladning. Distancen varierer selvfølgelig alt efter, hvor meget du hjælper til, men generelt er dette en super imponerende distance.

Prismæssigt ligger E-Fly VIA N7 også i den relative dyre ende, men når man tager dens sporty design og gode motor i betragtning, så er den helt klart pengene værd.

Fordele ved E-Fly VIA N7

  • Brugervenligt display
  • 468W Motor
  • Strømlinet og komfortabelt design
  • Hydraulisk skivebremse på forhjul og fodbremse

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL


Specialized Turbo Vado 3.0 – Bestselleren af herrer modellerne

Specialized Turbo Vado 3.0 – Bestselleren af herrer modellerneDenne Specialized Turbo Vado 3.0 elcykel er blandt de bedst sælgende herrer cykler på Cykelexperten.dk. Denne cykel er bygget med fokus på fart, hvormed du altså helt sikkert vil kunne komme hurtigt frem i verdenen, når du bruger denne elcykel.

Information om Specialized Turbo Vado 3.0 

Denne elcykel er designet til fart, hvilket bliver tydeligt lige så snart, at man kaster et blik på cyklen. Stellet har et strømlinet design, hvilket bliver fremhævet af den flotte blå farve. 

Cyklen har en god komfort, hvor man kommer til at sidde i en foroverbøjet position, hvormed man kan få masser af fart på, når man cykler afsted. 

Cyklen er udstyret med en 250W motor, hvormed det er muligt at opnå en maks. hastighed på 25 km/t. Dermed kan du hurtigt komme fra A til B uden at få alt for meget sved på panden med denne elcykel.

Lynhurtig og sporty 

Specialized Turbo Vado 3.0 elcyklen er blandt de mest sporty modeller af elcykler på markedet, hvilket netop gør den så populær blandt køberne. 

Prismæssigt er Specialized Turbo Vado 3.0 i den samme kategori som Gazelle Orange, hvormed den altså er i den dyre ende af prisskalaen. Det er dog en super god kvalitetscykel, så hvis du sætter pris på et flot, sporty design, så kan dette sagtens være elcyklen for dig.

Fordele ved Specialized Turbo Vado 3.0

  • 250W, vibrationsfri motor 
  • Integreret batteri
  • 9 udvendige gear 
  • For- og bagbremse (skivebremser)

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL


Kalkhoff Agattu 1.B Advanced R Dame 11ah 2019

Kalkhoff Agattu 1.B Advanced R Dame 11ah 2019Denne elcykel af mærket Kalkhoff er en skøn elcykel, der vil føles som at køre på en almindelig cykel, hvor man dog kommer hurtigere og nemmere frem til sin ønskede destination.

Elcyklen har et flot design, der både er enkelt og stilrent, hvor man knap nok lægger mærke til motoren. Det er et tidløst design, som vil passe til enhver smag, og cyklen vil altid være flot at kigge på.

Denne Kalkhoff elcykel i modellen Agattu har vundet flere El-Cykeltests. I 2017 vandt den eksempelvis magasinet TÆNKs elcykel test, og den fik anden pladsen i 2018.

Elcyklen har kaliberbremser både på for- og bagfælgene samt en fodbremse. Cyklen er også udstyret med følgende række ting:

  • Pumpe
  • Skærme
  • Støtteben
  • Bagagebærer
  • For- og baglygte

Denne elcykel har også 7 indvendige Shimano Nexus gear, så man har mange valgmuligheder i valg af gear, når man kører. Elcyklen har også affjedring i saddelpinden og forgaflen, hvilket gør, at man får en meget behagelig og komfortabel tur på cyklen. 

Opladningen af elcyklens batteri er meget nem med USB opladerstik, og den har også Bluetooth opkobling.


Motoren på denne elcykel af mærket Kalkhoff har en motor på 250 watt, så man hurtigt kan komme op i tempo og få fart på cyklen. 

Er man ude efter en pæn elcykel med mange gear, og som giver en meget komfortabel og let cykeltur, vil denne Agattu elcykel fra Kalkhoff være et godt køb.

FORHANDLER

TOTAL PRIS

GÅ TIL

SE OGSÅ: Mountainbike test


Foldbar elcykel til til både damer og herrer:

Winther Black Superbe 1 Elcykel Dame 7 gear Matsort – 2019

Kildemoes E-Going Qharma EL 7g Dame er cyklen for kvinden, der kan godt lide at være anderledes, og samtidigt også blive forkælet. For denne cykel er designet for at forkæle med detaljerne.

Qharma har træ-lad og flotte indfarvede detaljer, kun fordi den kan godt lide at være noget helt for sig selv. Designet er klassisk, men også lidt kraftigt, så den kan være mere sikkert for dig. Cyklen er af aluminiumstel og har en forgaffel af stål. Den har hele 7 Shimano Nexus indvendigt gear.

De brede dæk og den opret kørestilling ser ikke kun godt ud, men er også mere behageligt for dig, når du cykler på længere afstand. Du kan også justere frempinden, så den passer perfekt til dig. Når du parkerer, holder styrlåsen din forhjul i en fast position, så din cykel bliver ikke en af dem, der vælter og ligger dagen langt på asfalten, mens du er på arbejdet.

Når du skal ud og cykle, får du hjælp af den diskret placerede 250 W EGOING frontmotor, der giver dig et ekstra lille skub, når du skal for eksempel cykle i modvind. Du kan starte den op allerede ved en halv omgang på pedalerne. For at overholde loven, slår motoren automatisk fra efter du opnår en fart på 25 km/t i 3. niveau, ved hjælp af en sensor i kranken. Cyklens 3 hjælpeniveauer er med til at opnå den ønskede fart, og dens smarte Walk-assist hjælper dig med nemt at trække cyklen, når du ikke sidder på den.

Batteriet rækker op til 75 km, på standard 8,8 AH batteri. Støttebatteri kan tilkøbes, hvis du skulle få brug for mere.

Qharma er udstyret med en fodbremse og en v-bremse, og du får masser af ekstraudstyr med, såsom kurv, lås, støtteben eller automatisk for og baglygte. Det kalder man en god karma.

Hvad er en elcykel egentlig helt præcist?

Det er du forhåbentligt blevet meget klogere på i denne elcykel test, mens ellers kommer der her nogen helt specifikke punkter:

Som navnet kraftigt antyder, så er en el-cykel naturligvis en cykel, der er blevet udstyret med en elektrisk motor, der kan hjælpe til, når du træder i pedalerne, men lige har brug for en tand ekstra kraft for at komme op af den store bakke eller komme igennem den kraftige modvind.

En elcykel bliver ofte brugt – og er også meget velegnet – som et transportmiddel til korte ture til og fra arbejde eller lignende.

Der er dog også mange, der bruger det som en erstatning for bil nr. 2, da man også sagtens kan tilbagelægge længere distancer med en elcykel, hvilket ikke helt er lige så nemt med en almindelig cykel.

Som nævnt før, så er en elcykel også særdeles anvendelig i forbindelse med de bakker, der normalvis er ved at tage livet af dig på en almindelig cykle og samtidig også for modvind, men den passer også rigtig godt til folk, der bare gerne vil kunne komme frem og tilbage på en cykel uden at blive alt for svedig.

Ydermere, så vil en elcykel også kunne udvide den rækkevidde, der er muligt for de mange turcyklister, der er i Danmark, uden at de skal involveres med andre former for transport.

I og med, at en elcykel er udstyret med en motor og et stort batteri, så vil sådanne cykler selvfølgelig være en anelse tungere end almindelige cykler.

Det er meget forskelligt hvor meget de mange elcykler på markedet vejer, men der er dog ingen tvivl om, at de generelt er blevet lettere i løbet af de seneste par år, da batterierne ikke blot er blevet bedre, men også meget lettere, hvilket betyder at du kan cykle længere på en enkelt opladning på en elcykel, der er kommet på markedet i år i forhold til en elcykel, der blev sendt på markedet for et par år siden.

Ydermere, så ses der også en tydelig tendens blandt de mange producenter af elcykler til, at man er begyndt at droppe de mange indstillingsmuligheder og mange gear, og i stedet er begyndt at erstatte dem med automatgear uden menneskelig indgriben.

Desuden har der også været meget snak om Bike by Wire på det seneste, som også er en tendens blandt de forskellige producenter af elcykler, der fjerner transmissionen i traditionel forstand.

Cyklistforbundet giver her 5 gode råd, til dig der overvejer at købe en elcykel.

Hvis du ikke har interesse i, at bruge en masse penge på en helt ny elcykel, så findes der heldigvis også en mulighed for at opgradere din egen almindelige cykel til en fuldt funktionsdygtig elcykel.

Det kan nemlig gøres med de såkaldte Upgrade Kits, der efterhånden har været på markedet i et stykke tid, men det er dog ikke noget, der er slået helt igennem blandt danskerne endnu, da det selvfølgelig også kræver, at man har tid og lyst til at fifle med, at få monteret det såkaldte Upgrade Kit på din nuværende cykel.

Hvis det først bliver gjort, så vil din nuværende cykel dog blive konverteret til en fuldt funktionsdygtig elcykel til en meget minimal del af den pris, som du skulle have betalt for en helt nyt elcykel.

Ydermere, så er der også flere og flere producenter af elcykler, og sådan set også Upgrade Kits, der begynder at implementere en ny funktion, der hedder Walk Assist, som er en funktion, der gør det muligt at lade motoren trække cyklen med en hastighed, der lyder på 6 km/t, hvilket er det tempo, som langt de fleste går i.

Det er en stor hjælp til de tidspunkter, hvor man skal trække cyklen, da den ofte vejer mere end 25 kg.

Forbrugerrådet Tænk har også lavet en guide til køb af elcykel. Den kan du læse her.

Politiken.dk har skrevet en artikel i 2017 om en ny type elcykel, hvor motoren er centerplaceret. De anbefaler dig at købe den med centermotor, hvis du ellers har råd til det. Du kan læse artiklen her.

Her kan du se en video hvor Tænk giver dig gode tips til køb af elcykel. Husk at den har nogen år på bagen, og at der derfor er sket rigtig meget på markedet for elcykler siden.

Er der nogle bestemt love med hensyn til elcykler?

Der er endnu ikke synderlig mange love, som man skal være opmærksom på, når man bruger sin elcykel, men der er dog blevet defineret og godkendt et par enkelte regler, som du kan læse mere om nedenfor, så du er forberedt på de forskellige regler og lovgivninger.

  1. Der må ikke være mere end én motor på cyklen, da den dermed vil kunne yde alt for meget i forhold til, hvad der er lovligt og hvad der er hensigtsmæssigt.
  2. Motoren må dertil heller ikke afgive mere effekt end maksimalt 250 Watt, hvor begrundelsen for dette naturligvis er det samme som det ovenstående.
  3. Det er ikke tilladt at lade motoren drive cyklen uden, at der også bliver trådt i pedalerne på cyklen, hvorfor den altså kun må hjælpe til, når du selv træder i pedalerne.
  4. Motoren må maksimalt assistere op til en hastighed, der lyder på 25 km/t, hvorefter motoren enten selv skal slå fra eller have en mulighed for at slå den fra, når hastigheden er nået.
  5. Der gælder præcis de samme regler med hensyn til bremser, lys og andet udstyr, som hvis det var en ganske almindelig cykel, som du cyklede rundt på til dagligt.

Se også denne artikel på bedste10.dk: ELCYKEL TEST 2020 – HER ER DEN BEDSTE ELCYKEL

Du kan læse om lovkravene og andre gode råd om elcykler hos rådet for sikker trafik.

Læs også: Mountainbike test – Kom godt ud i naturen

Denne side er anmeldt af: Hannah A. Frandsen Rating 10/10

Dette indlæg har fået NAN stjerner baseret på 0 anmeldelser fra vores brugere.
Bedøm dette indlæg
Forfatter

Redaktionen i Obsidian Media har ét simpelt formål: At skabe verdens bedste forbrugermagasin til formål at hjælpe de danske forbrugere med vejledning om forbrugsgoder. Alle vores artikler er udarbejdet af vores skribenter i samarbejde med vores research-team, som der har indsamlet data og udvalgt produkter. Artiklerne er derved baseret på omfattende og grundige research-processer, hvor vi samler alt relevant information og data på de respektive produkter og ydelser, så du som læser vejledes på bedst mulig vis.