Løb med dit barn – det udvikler og skaber sammenhold

Du tænker sikkert, at det ikke kan lade sig gøre, hvis du allerede selv er i rigtig god træning. For hvordan skal du få noget ud af det selv, når du skal vente på barnet eller børnene, som er langsommere end dig selv? Jo, det kan du ved at udfordre sammenholdet og tænke leg ind i løb.

Længere nede i artiklen får du masser af gode råd om hvordan. Er du derimod i dårlig form, kan du måske følges med dit barn – afhængigt af barnets alder – men ens for jer alle er, at det kan blive en win-win situation. I får rigtigt mange muligheder for sjovt samvær med grin. Og du støber barnets grundform og giver det kilden til et liv med sport. What’s not to like?

LÆS OGSÅ: Løbebånd test

Noget af det vigtigste til en start er at finde de rigtige løbetights. Vi går efteråret i møde, og temperaturen falder. Derfor er det smart at klæde sig efter det danske vejr. Og er du den, som skal vente på barnet, bør du have løbetights på af god kvalitet, så du kan holde varmen.

Du kan både kan finde almindelige tights og kompressions tights for begge køn. Ét af fedeste brands indenfor løbetights og tights er Under Armour med deres forskellige serier. Under Armour har både flot design og god pasform, men er også skabt af det bedste, svedtransporterende funktionsmateriale.

Du kan også introducere dit barn til en løbe app. Det kan gøre det ekstra sjovt at træne – og I kan sammenligne jeres resultater og se udviklingen over tid. En løbe app kan anvendes præcist, som man vil. I kan tælle minutter og forbrændte kalorier – det er der også en læring i. Eller I kan se, hvordan pulsen stiger og falder. Eller hvad med at tilrettelægge ruter og følge dem på skærmen?

Uanset hvad, så kan I evt. starte med Endomondo.com og se, om det er noget for jer. Samtidig kan du skræddersy din egen, individuelle træning og dele træningsresultater på de sociale medier, hvis du har lyst.

SE OGSÅ: Stepbænk

dreng

SE OGSÅ: Gåbånd

10 gode råd til, hvordan du løber med dit barn:

1. Du skal altid tage udgangspunkt i barnets egen løbeevne.
2. Du må aldrig presse dit barn over evne psykisk eller fysisk.
3. Sæt et realistisk mål – og ros barnet for gode resultater.
4. Pas på dit barn – tag det ikke med ud på farlige ruter.
5. Gå forrest og vis, at det både kan være sjovt og sundt.
6. Motivér, men skab ikke en vinder, der ikke kan tåle at tabe.
7. Små børn skal have fokus på leg – og ikke på antal km.
8. Start langsomt og skab en god oplevelse for barnet.
9. Lad være med at belønne – skab hellere egen lyst.
10. Pauser: Børn ’koger let over’, behøver vand og få pulsen ned.

Og endelig! Husk reflekser, gode tights og skridsikre sko. God fornøjelse – og pas godt på jer selv derude i efterårs- og vintermørket.


Comments are closed.

Back to Top ↑