Juleguide: Sådan undgår du at blive stresset i julen

Julen er en travl tid – en rigtig travl tid. Der skal både købes gaver, arrangeres familiefester, og så skal man have afsluttet en masse projekter på jobbet, inden året går på hæld. Alt dette kombineret gør, at rigtigt mange danskere føler sig stresset, hvilket kan have store konsekvenser for ens helbred, og netop derfor kommer der her en række simple tips til, hvordan du undgår at blive stresset i julen.

1: Få købt dine julegaver i god tid

Det første man bør gøre, hvis man gerne vil undgå at blive stresset i julen, er at få overstået sine julegaveindkøb i en fart. Årsagen til dette kan virke banal og det er den også da det netop er julegaveræsset som mange føler presser dem i julen. Mange vælger også i denne forbindelse at optage et lån for at kunne købe gaver til både venner og familie og da disse lån ofte er dyre, kan man nemt komme til at blive stresset af at tænke over at man nu har en ekstra gæld, som man skal have betalt ud i det nye år. Hvis man gerne vil undgå noget af dette, kan man med fordel købe sine gaver på tilbud – såsom under Black Friday – eller købe sine gaver online, så man slipper for at skulle ud af døren og ind og ud af mange forskellige butikker.

2: Sørg for at spise og sove ordentligt

Den anden ting som er meget vigtigt i julen, hvor der er mange fester, herunder både julefrokoster og nytårsfester, er at spise og sove ordentligt. Til jul og nytår spiser man meget fed mad og derudover er der ikke meget sollys, hvilket gør at mange ikke får de vitaminer og mineraler kroppen har brug for. Da det kan være svært at holde den slanke linje i julen på grund af de mange julefrokoster. Derfor kan det være en god ide at supplere sin kost med kosttilskud som magnesium og glucosamin.

Udover kosten er det også vigtigt, at man får sovet ordentligt og så vidt muligt forsøger at holde sin døgnrytme ved lige, da kroppen er vant til at restituere på samme tidspunkt hver aften. De fleste restituerer imellem klokken 22 og klokken 2 om natten, hvilket betyder, at hvis man er oppe til meget sent eller står meget sent op, får kroppen sværere ved at restituere, og det kan også føre til øget stress i både krop og sind.

3: Undlad at arbejde i ferien

En tredje ting som er vigtig at huske, hvis man vil undgå at blive stresset i julen, er rent faktisk at holde fri. Ifølge flere undersøgelser har mange danskere en tendens til at arbejde når de har fri – også imellem jul og nytår – hvilket selvsagt gør det sværere at slappe af. Hvis man allerede er på vej til at blive stresset, gør man ikke sin situation bedre ved at arbejde i ferien. Det kan dog være noget sværere at holde fri, hvis man er iværksætter eller selvstændig, men man bør under alle omstændigheder forsøge at lægge sit arbejde fra sig imellem jul og nytår-

4: Sørg for at dyrke let motion

En fjerde og sidste ting som kan hjælpe imod stress er at dyrke let motion. Når man dyrker motion udskilles der både adrenalin og særligt endorfiner i kroppen, hvilket er med til at gøre os lykkelige og dette kan i mange tilfælde være med til at lindre stress. Selvom det kan være koldt udenfor er det dog en god ide at dyrke motion, da frisk luft også har en lindrende effekt på både stress og ikke mindst vinterdepressioner, hvilket ofte går hånd i hånd.


Comments are closed.

Back to Top ↑