Introduktion til Google AdWords annoncering

Google AdWords gør, at du kan betale dig øverst i Google. Det sker øjeblikkeligt. Ventetiden er ofte 1 time, og så vil dine annoncer være aktive.

I dag skal vi snakke om Google AdWords annoncering. En simpel ting, der alligevel bliver komplekst.

Først en introduktion til Google.

Når du Googler, bliver du mødt af op til 4 annoncer. Førhen har annoncerne været i højre side også, men Google har ændret på det og nu vises op til 4 annoncer. Annoncerne bliver kaldt for AdWords. Hjemmesiderne der henvises under annoncerne, er de organiske resultater. AdWords kan du betale dig til, de organiske resultater kan du ikke.

introduktion-til-adwords-starter

Vi har taget en søgning på ”adwords”. Som du kan se vises 4 annoncer. Dem der ligger under er organiske resultater – med andre ord, sider, som Google har fundet mest relevant for mig som søger.

Elementerne i Google Adwords

Der er en del at tage fat på, når man snakker om Google AdWords. Men mist ikke modet, for hvis du gør det rigtigt, kan du ende med at tjene mange penge.

  • Klikpriser
  • Kvalitetsresultat
  • Landingsside
  • Budstrategi

Egentlig er der mange flere. Vi har i stedet valgt, dem vi mener, der er mest relevant for dig. Når du har forstået disse elementer, vil du kunne opsætte din egen Google Adwords annonce og begynde annonceringen på Google.

Klikpriser

introduktion-til-adwords-topPrisen du betaler til Google pr. klik. Du kan få en idé om, hvad klikprisen er på dine søgeord, hvis du går ind på Google Keyword Planner. Det skal dog siges, at priserne derinde er estimat og på ingen måde, det beløb du kommer til at betale.

Du skal se på Google, som et auktionshus. Klikprisen du får i Google Keyword Planner er blot deres vurdering. På den måde, er den også meget utroværdig. Du kan, hvis du arbejder grundigt med dine søgeord, få meget lavere klikprisen.

Kvalitetsresultat

Google vurderer kvaliteten af din landingsside og giver denne side en karakter på mellem 1 – 10. Hvis du ligger i toppen, kan du få klikprisen ned og på den måde spare penge.

Der er flere faktorer der spiller ind, når Google give dig denne karakter.

under-kvalitets-resultat

Dette er de primære faktorer:

  • Annoncerelevans
  • Forventet klikrate
  • Destinationssideoplevelse

Relevans er alfa omega, når vi snakker AdWords. Så når du har dit søgeord fx ”oplevelser i århus”, skal du lave en side, om oplevelser i Århus. Ikke i København eller i hele landet. I Århus. På den måde bliver din side ekstrem relevant og du sparer penge.

Klikraten er antallet af eksponeringen divideret med antal klik. Hvis du har 1.000 eksponeringer og 100 kliks, har du en klikrate på 10%. Det er godt. Rigtig godt. Måske for godt – forvent ikke 100 kliks og 1.000 eksponeringer. Men nu bruger vi det som eksempel, fordi det er nemmere at regne med. En høj klikrate indikerer din overskrift er god og at du har et troværdigt brand.

Destinationssideoplevelse er siden man lander på, når man har klikket på din Google AdWords annonce. Denne side bliver også kaldet for landingssiden. Landingssiden skal side i lige i skabet. En faktor er fx relevans – igen. Det er også time spend on site. Desto længere tid du kan holde dine besøgende på din side, desto bedre kvalitetsresultat får du og derfor også klikpriser.

Du kan opsætte en annonce i dag, men optimeringen af den, kan du (nok) ikke

Alle med en hjemmeside, kan lave en AdWords annonce. Arbejdet ligger ikke i opsætningen, men optimeringen. På den måde er det også her, du finder guldet.

Det tager måneder og år, at blive god til noget. Nogle mener det tager 10.000 timer før man virkelig har forstået det.

Dem der ved, hvordan en overskrift skal være, spare og tjener mest

Overskriften skal fange den søgendes opmærksomhed. Når du har fanget dén, skal du gøre din virksomhed interessant.

Vi har foretaget nogle søgninger og fundet en interessant overskrift. Vi tror, de har sparet en del penge på klikprisen, fordi deres overskrift er så god:

”Betongulv pris – Få adgang til unikke priser”

Se kvm pris og læs, hvordan du kan få adgang til priser, du ikke finder på nettet.

Det samme skal du gøre. Når du mestrer det, vil du kunne få billigere klikpriser. Med billigere klikpriser, vil du kunne øge dit budget, få flere besøgende og øge din dækningsgrad.


Comments are closed.

Back to Top ↑